Pentingnya Pembelajaran Sor Singgih Bahasa Bali Sebagai Budaya Bali Bagi Siswa SD

Ketut Susiani

Sari


The Balinese language is historical evidence for Balinese people who are domiciled as a vehicle for Balinese cultural expression, in which aesthetic, religious, social, political, and other aspects of Balinese life are recorded. The Balinese language is one of the regional languages that has a multi-level language system (anggah-ungguhing basa/sor singgih basa Bali). The purpose of this study was to provide elementary school students with an understanding of the importance of learning the Balinese language asSor Singgih as Balinese culture. The method used in this study is a qualitative method with interview and observation techniques. The results of this research are that it is important for us to teachSor Singgih Balinese language to students, in addition to communicating with other people, we can also introduce the culture of the Balinese language to others. this can be done by using a short storybook, sample stories can make it easier for students to understandSor Singgih Balinese language.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Adnyana, P. P. P. Pembelajaran Keterampilan Berbicara dalam PenggunaanSor Singgih Bahasa Bali (Doctoral dissertation, Udayana University).

Andini, N. P. M., Riana, I. K., & Dhanawaty, N. M. (2019). PENGGUNAANSor Singgih BASA BALI PADA CERPEN BERBAHASA BALI SISWA SMP NEGERI 5 DENPASAR. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 8(2), 105-111.

Ariathi, Eka. Dkk. 2010 PENGGUNAAN SOR SINGGIH BASA BALI DALAM KOMUNIKASI PADA STT DARMA BHUANA BANJAR TELUNWAYAH DUURAN, DESA TRI EKA BHUANA, SIDEMEN, KARANGASEM. Tersedia pada; file:///C:/Users/admin/AppData/Local/Temp/adoc.pub_penggunaan-sor-singgih-basa-Bali-dalam-komunikasi-.pdf Denpasar : Sari Kahyangan.

Dhanawaty, N. M. (2017). Perlunya Pembelajaran Bahasa Bali Yang Rekreatif Di Sekolah Dasar Multikultural Dan Multilingual. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(2), 120-130.

Duija, I Nengah. 2007. Aksara, Bahasa, dan Aksara Bali (Sebuah Pengantar).

Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2009. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Karepun, M. K. (2007). Mengurai Benang Kusut Kasta. Membedah Kiat Pengajegan Kasta di Bali.

Mayuko, H. (2015). “BENTUK HORMAT” DIALEK BAHASA BALI AGA DALAM KONTEKS AGAMA. Linguistik Indonesia, 33(2), 121-134.

Moleong, L. J. (2021). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Nuadiana, I. N. (2021)`121` `. PEMERTAHANAN BAHASA BALI SEBAGAI BAGIAN PELESETARIAN KEARIFAN LOKAL. Widyadari: Jurnal Pendidikan, 22(1), 217-228.

Partayasa, K. S., Selasih, N. N., & Sudarsana, I. K. (2021). STRATEGI PENYULUH BAHASA BALI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBAHASA BALI PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI DESA BESTALA BULELENG. PANGKAJA: JURNAL AGAMA HINDU, 24(1), 119-129.

Permen nomor 22 tahun 2003. Tentang sistem Pendidikan nasional.

Suasta, I. M. (1997). Berpidato dengan bahasa Bali. Jurusan Sastra Daerah, Fakultas Sastra, Universitas Udayana.

Sujana, W. (2017). PEMBELAJARANSor Singgih BAHASA BALI DALAM KETERAMPILAN BERBICARA DI KELAS VII SMP NEGERI 1 TABANAN, TAHUN PELAJARAN 2016/2017. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1).

Suwendi, I. M. (2014). MENUJU BAHASA BALI YANG HUMANIS (Reinterpretasi Sor-Singgih Bahasa Bali). Widyasrama, 24(2).

Warna, I Wayan, dkk.,1993, Ejaan Bahasa Bali yang Disempumakan (Huruf latin) Dinas Pengajaran Propinsi Daerah Tingkat I Bali, Denpasar.

Wirawan, I., & Ludy Paryatna, I. B. M. (2018). The Development of an Android-Based Anggah-Ungguhing Balinese Language Dictionary. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 12(1).




DOI: https://doi.org/10.25078/ds.v1i2.2936

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


 Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Daerah berada dibawah lisensi CC BY-SA

View My Stats