Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi TikTok Sebagai Media Menurunkan Tingkat Stres di Era Pandemi Covid-19

Kadek Ari Setia Utama Putra, Gede Wisnu Permana, Putu Yuna Sephiani, Ni Komang Sutriyanti

Sari


Social media is a medium for socializing and communicating with each other and is done online which is not regulated by space and time. Social media can be used as a medium to communicate privately and even in groups, share files, videos, music, and so on. Social media which is busy being used to reduce stress in the current pandemic era, one of which is the TikTok application. TikTok is a social media and music video platform from China. This application was first released in September 2016. The purpose of this research is to see the perception of the TikTok application as a medium to reduce stress levels in the Covid-19 pandemic era. Method of collecting data used included interviews, questionnaire questionnaires, documentation, and observation. The data obtained were analyzed using a qualitative descriptive method. The research results are as follows 64% of people say TikTok is a medium for reducing stress. The public accepts and rejects TikTok as the right medium to reduce stress in the Covid-19 pandemic era for various reasons given. From these results it can be ignored that the TikTok application influences TikTok users, both positive and negative. This has led to various responses from the public regarding the TikTok application.

Kata Kunci


TikTok, Covid-19, Stress, Community Response.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Kompas.com. (2020). WHO Tetapkan Wabah Virus Corona Sebagai Pandemi Global. [Online]. Available at: https://www.kompas.tv/article/70893/who-tetapkan-wabah-virus-corona-sebagai-pandemi-global [Diakses: 15 Desember 2020].

Aufar, A. F. (2020). Kegiatan Relaksasi sebagai Coping stress di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(2), 158.

Aufar, A. F. (2020). Kegiatan Relaksasi sebagai Coping stress di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik, 2(2), 158.

Tobing. S. (2020). Ekonomi di Tengah Pandemi, Apakah Akan Terjadi Lagi Depresi Besar [Online]. Available at: https://katadata.co.id/sortatobing/finansial/5e9a41c96a480/ekonomi-di-tengah-pandemi-apakah-akan-terjadi-lagi-depresi-besar. [Diakses: 14 Januari 2021]

Muslim, M. (2020). Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192.

Muslim, M. (2020). Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192.

Kompas.com. (2020). Bagaimana Dampak Stres Pandemi Corona pada Kesehatan Mental dan Fisik. [Online]. Available at: https://health.kompas.com/read/2020/05/10/190700368/bagaimana-dampak-stres-pandemi-corona-pada-kesehatan-mental-dan-fisik- [Diakses: 15 Januari 2021].

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 136.

Susilowati. (2018). Pemanfaatan Aplikasi TikTok sebagai Personal Branding di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun @bowo_allpennlieble). Jurnal Komunikasi, 9(2), 177.

Aprilian, D. dkk. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Aplikasi TikTok dengan Perilaku Narsisme pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 2(3), 221.

Hasiholan dkk. (2020). Pemanfaatan Media Sosial TikTok sebagai Media Kampanye Gerakan Cuci Tangan di Indonesia untuk Pencegahan Corona Covid-19. Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 75.

Yuwono, S. D. (2020). Profil Kondisi Stres di Masa Pandemi Covid-19 sebagai Dasar Intervensi dalam Praktek Mikrokonseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 136.

Damayanti, T. dan Gemiharto, I. (2019). Kajian Dampak Negatif Aplikasi Berbagi Video Bagi Anak-Anak di Bawah Umur di Indonesia. Jurnal Komunikasi, 10(1), 12.




DOI: https://doi.org/10.25078/wd.v16i1.2358

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

width="135"width="135"

View My Stats