MENGENAL DAN MEMAHAMI KONSEP PEMBELAJARAN SAINS DAN MATEMATIKA UNTUK ANAK USIA DINI

I Made Lestiawati

Sari


Abstrak

 

Sains merupakan suatu kreasi dari pemikiran manusia  dengan ide yang bebas serta adanya konsep (Einstein, 1938). Sains adalah kerangka pengetahuan yang sedari dulu sampai sekarang merupakan suatu sistem yang alami dan proses dari kerangka pengetahuan yang  telah di atur, secara simultan diperpanjang, ditingkatkan serta diperbaiki kesalahannya. Sains tidak hanya sekumpulan dari peraturan atau sebuah katalog dari fakta yang tidak berkaitan. Sains dan matematika merupakan dua aspek pengembangan pendidikan pada anak usia dini. Kedua bidang tersebut harus dipandang dalam tiga perspektif yakni perspektif perkembangan, perspektif aktivitas dan perspektif subject matter atau isi materi pembelajaran. Sains sebagai Konsep dan Konten : Scientific inquiry, History and nature of science, Science in personal dan social perspective, Science and technology, Physical science, Life science, Earth and space science. Adanya konsep dalam bermain matematika pada anak usia dini yaitu: Acuan Konsep dari Teori Piaget yaitu pemahaman bilangan pada anak mencakup: Klasifikasi sesuatu (benda, bentuk, warna, ukuran, tekstur, fungsi), Mengurutkan bilangan, Konservasi :(1) Konservasi Jumlah dan (2) Konservasi Bilangan, Korespondensi dasar dari menghitung. Tingkatan Belajar Matematika  (Underhill): Konkrit : manipulasi objek, Semi konkrit: ilustrasi benda-benda dalam matematika, Abstrak : penggunaan bilangan. 

 

Kata kunci: Sains dan Matematika, Konsep Sains, Konsep Bermain Matematika. 

 

Abstract

 

               Science is a creation of human thought with free ideas and concepts (Einstein, 1938). Science is a knowledge framework that has, until now, been a natural system and process of a set of knowledge frameworks, simultaneously extended, improved and corrected for errors. Science is not just a set of rules or a catalog of unrelated facts. Science and mathematics are two aspects of developing education in early childhood. Both fields must be viewed in three perspectives, namely developmental perspectives, activity perspectives and perspective subject matter or content of learning material. Science as a Concept and Content: Scientific inquiry, History and nature of science, Science in personal and social perspective, Science and technology, Physical science, Life science, Earth and space science. The concept of playing mathematics in early childhood is: Reference The concept of Piaget's theory of understanding numbers in children includes: Classification of things (objects, shapes, colors, sizes, textures, functions), Sort numbers, Conservation: (1) Conservation of Amounts and (2) Conservation of Numbers, Basic correspondence from counting. Levels of Learning Mathematics (Underhill): Concrete: object manipulation, Semi concrete: illustration of objects in mathematics, Abstract: use of numbers.

 

Keywords: Science and Mathematics, Science Concepts, Concepts of Playing Mathematics.

Kata Kunci


Science and Mathematics, Science Concepts, Concepts of Playing Mathematics.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Carin, Arthur. Teaching Since Trought Discovery. Columbus,Ohio:Charles Merril 1980.

Carl J. Wenning. Assessing inquiry skills as a component of scientific literacy. Journal. Phys. Tchr. Educ. Online, 4(2), Winter 2007 Page 21-24. 2007. Illinois State University http://www.nsta.org/publications/nses.aspx.

Harlen,Wynne & Jelly, Sheila. Developing Science in The Primary Classroom, Edinburg:Oliver and Boyd 1989.

National Research Council. National Science Education Standard. Washington,DC: National Academy Press, 1996.

Nugraha, Ali. Pengembangan Pembelajaran Sains Pada Anak Usia Dini, Jakarta: Jilsi foundation 2005.

Rena Upitis dkk, Creative Mathematics. Routledge: London and New York, 2002.

Rutherford, F.J., & Ahlgren, A. The Nature Of Science Science for all Americans. New York: Oxford, 1990.

National Research Council. Inquiry and the National Secience Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. Wahington, DC: National Academy Press. Tersedia http://books.nap.edu/html/inquiry_addendum/notice.html.

National Science Education Standards Inquiry and the National Science Education Standards. A Guide for Teaching and Learning. Committee on, 1996.

Nina Soesanti. (2005). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Tidak Terbimbing terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Struktur Tumbuhan. (http://www.pagesyourfavourite.com/ppsupi/-abstrakipa2005.html, diakses tanggal 13 April 2013).

Sofan Amri, Iif Khoiru Ahmadi. Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif dalam Kelas. Jakarta: PT.Prestasi Putrakaraya. 2010.

Trowbridge, L.W., Sund, R.B. Teaching Science by Inquiry in the Secondary School. 3rd. Ed. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1981




DOI: http://dx.doi.org/10.25078/pw.v4i2.1170

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Terindek oleh:

    

     

Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini site and its metadata are licensed under CC BY-SA