GAGASAN EGALITARIANISME DALAM PERMAINAN DOLANAN SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN KARAKTER ANAK SEKOLAH DASAR

Made Adi Nugraha Tristaningrat

Sari


This study aims: 1) to Integrating Dolanan in the local content of Egalitarinism is the internalization of the value of character education into learning so that the result is an awareness of the importance of values, and 2) to forming a positive character for children and habituation of personality values into the behavior of everyday learners through learning process both in and out of the classroom. In fact, in line with the condition of the technology and science content learned, this moral education has been abandoned by many schools. Traditional games can be an alternative that can be incorpo- rated into game activities to hone and develop matters relating to character education. The result of research that is 1) Dolanan with egalitarian conceptcan be integrated into the local content SD Ed- ucation is the internalization of the value of character education into the learning so that the results obtained awareness of the importance of values, and 2) Dolanan with egalitarian conceptcan can form a positive character for children and the habituation of personality values into the behavior of everyday learners through learning process both in and out of the classroom.

Kata Kunci


Egalitarian;dolanan;character education

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Antara, Yasa I Wayan. 2012. Mengintegrasikan Dolanan Pada Pendidikan Anak SD Untuk Mengembangkan Karakter Anak. Singaraja: UNDIKSHA.

Ayriza, Y., Izzaty, R.E., & Setiawati, F.,A.,(2004). Pengembangan modul social skill untuk anak- anak prasekolah dan model sosialisasinya. Yogyakarta : Pusdi PAUD.

Dantes, N. 2014. Landasan Pendidikan Tinjauan dari Dimensi Makropedagogis. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Dwi, Meria, dkk. 2016. Faktor-Faktor Penyebab Perilaku Bullying Pada Anak Usia Sekolah Dasar Di Wilayah Kota Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Izzaty, R.E. (2004). Mengenali Permasalahan Perkembangan Anak Usia TK. Buku Ajar Bidang PGTK. Jakarta : Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Permendikbud Nomor 67 Tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum SD/ MI.

KKBI Online. 2018. Arti Kata Egalitarianisme. Tersedia pada http//:kbbi.web.id/ egalitarianisme. Diakses pada tanggal 2 Februari 2018.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Permendikbud Nomor 57 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 SD/MI.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Permendikbud Nomor 103 tahun 2014 tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar Dan Pendidikan Menengah.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2016. Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Lawhon, T., Lawhon, D.C. (2000). Promoting social skill in young children. Early Childhood Education Journal, Vol. 28, No. 2.

Marhaeni, A. A. I. N. 2013. Landasan dan Inovasi Pembelajaran. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Mahasiswa, Pokja Pengembangan Soft Skills. 2012. Buku Panduan: Pengembangan Soft Skills Mahasiswa UNDIKSHA melalui Multilevel Role Model Berlandaskan Tri Kaya Parisudha. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Rthomas Meyer. 2002. Cara Mudah Memahami Demokrasi. Jakarta: FES. Rusmana,

Dewi Ni Luh. 2012. Pengembangan Desa Wisata Berbasis Budaya Lokal Daerah Untuk Mengembangkan Kearifan Lokal Daerah Bali. Singaraja: UNDIKSHA.

Suyanto, Slamet. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Yunus Ahmad, (1981). Permainan Rakyat Daerah Istimewa Yogyakarta. Yogyakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Kebudayaaan Daerah.

Zaini, H. 2013. “Karakteristik Kurikulum 2013 dan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP)”. E-jurnal Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Raden Fatah: Program Studi Pendidikan Agama Islam. Jurnal Idaroh, Volume 1 Nomor 1 Tahun 2013.


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.