STRATEGI PENYULUH BAHASA BALI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBAHASA BALI PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI DESA BESTALA BULELENG

Ketut Sidang Partayasa, Ni Nengah Selasih, I Ketut Sudarsana

Sari


Balinese was one of the local languages that needed to be preserved. To preserve them requires the planting of understanding that starts with children. The Balinese language lesson got into the local content, so the Balinese study was short. Given matter does not fit the field of possession. The Balinese textbook was also very scant, and the teacher was a class teacher rather than a field teacher. It is to be the student of sd Bestala. Students in the possession of language materials, the characters and literature of Bali are not at maximum. On the basis of this, the Bali language education program with the Balinese learning group provides an additional Balinese lesson outside school hours. In general, the aim of the study is to learn Balinese will be able to improve the Balinese ability of Bestala elementary students, silirite district, buleleng district. Specifically assessed: 1. The upgrade of the grade school student Balinese language skills at Bestala village, 2. The process of learning Balinese in meningthe Balinese language skills at Bestala village, and 3. The implication of the Balinese skills on elementary students in Bestala village. As for the theories used in this study are structural functional theories, constructive theories and behavioristic.


Kata Kunci


Strategy; Balinese language; Balinese learning group.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Abdullah, N. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Aspek Menulis Dengan Penggunaan Model kooperatif Learning Tipe STAD. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 217-225.

Adibah, I. Z. (2017). Struktural Fungsional Robert K. Merton: Aplikasinya Dalam Kehidupan Keluarga. INSPIRASI: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 171-184.

Alahi, M. E. E., & Mukhopadhyay, S. C. (2019). Literature Review. Smart Sensors, Measurement and Instrumentation, 35(2009), 7–41. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20095-4_2

Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeliono, A. M. (2019). Tata bahasa baku bahasa Indonesia.

Anshori, M., & Iswati, S. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Edisi 1. Airlangga University Press.

Ardial, H. B. (2005). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah (Proposal, Skripsi, dan Tesis). Jakarta: Kencana.

Bestala, Desa. Profil Desa Bestala. Kabupaten Buleleng : 2019.

Bestala, Desa. Rencana Pembangunan Jangka Menengah. Kabupaten Buleleng : 2020.

Damayanti, E. (2019). Analisis Kesiapan Belajar Siswa Menjelang Ujian Akhir Pada Peserta Didik Kelas IX Mts Ainus Syamsi ( Studi Kasus Menurut Teori Thorndike ) The Analysis Of Students ’ Study Readiness Towards Final Examination Of Ninth Grade Students Of Mts Ainus Syamsi ( A. 1(1), 29–41.

Danoebroto, S. W. (2015). Teori Belajar Konstruktivis. P4TK Matematika, 2, 191–198. Retrieved from http://idealmathedu.p4tkmatematika.org/wp-content/uploads/2016/01/7_Sri-Wulandari-D.pdf

Devianty, R. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan Rina. Jurnal Tarbiyah, XxiV(1), 226–245.

Djaka. (2011). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Masa Kini. Surakarta: Pustaka Mandiri.

Fatra, S., Barasandji, S., & Efendi, E. (2016). Peningkatan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Strategi Bimbingan Langsung Pada Siswa Kelas 1 SD Inpres 2 Lambunu. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(5). Retrieved from https://www.neliti.com/id/publications/120492/peningkatan-kemampuan-siswa-membaca-permulaan-melalui-strategi-bimbingan-langsung

Hasanah, U. (2017). Strategi guru kelas dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas 1 di Sekolah Dasar ‘Aisyiyah Kamila Dinoyo Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Hendryadi. (2014). Metode Pengumpulan Data. 1–5. Retrieved from www.teorionline.net

Hikma, N. (1990). Aspek Psikologis Tokoh Utama Dalam Novel Sepatu Dahlan Karya Khrisna Pabichara (Kajian Psikologi Humanistik Abraham Maslow). Jurnal Humanika, 39(1), 283–286. https://doi.org/10.1016/S0007-8506(07)61054-3

http://eprints.undip.ac.id/40650/3/BAB_III.pdf Diakses pukul 20.30 wita, tanggal 19/1/2020.

http://Bestala-buleleng.Desa.id/index.php/first/kategori/19 Diakses pukul 20.00 wita, tanggal 31/10/2020.

https://dapo.kemdikbud.go.id/sekolah/79F8E34098DD2FDC966F Diakses pukul 18.30 wita tanggal 27/11/2020.

Indonesia, T. R. K. B. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 725.

I Putu Pande Suargita, I. K. S. (2011). Upaya Masyarakat Daerah Pariwisata Candidasa Kabupaten Karangasem dalam Mempertahankan Keberadaan Bahasa Bali. Institut Hindu Dharma Negeri Denpasar, 11–19.

James, B., Gustaf, G., & Erik, E. (n.d.). Mempersiapkan Sekolah Minggu Dewasa ( Pra Remaja ) Generasi Milenial Kristen Dengan Menggunakan Teori Kebutuhan Abraham Maslow. 1–14.

Madekhan, M. (2019). Posisi Dan Fungsi Teori Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Reforma, 7(2), 62. https://doi.org/10.30736/rfma.v7i2.78

Mahmudi, M. (2016). Penerapan Teori Behavioristik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab ( Kajian Terhadap Pemikiran Bf . Skinner ). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II, 429–435.

Marzali, A. (2014). Struktural-fungsionalisme. Antropologi Indonesia.

Maunah, B. (2016). Pendidikan dalam Perspektif Struktural Fungsional. CENDEKIA: Journal of Education and Teaching, 10(2), 159-178.

Mukhtar. (2013). Metode Penelitian Deskriptif. Metode Penelitian Deskriptif, 1–25.

Murda, N., & Purwanti, P. D. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Think Pair Shareuntuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Siswa. International Journal of Elementary Education, 1(1), 11. https://doi.org/10.23887/ijee.v1i1.11434

Purnomo, S. (2014). Krisis Karakter Dalam Perspektif Teori Struktural Fungsional. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 72–81. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2619

Rahardjo, M. (2011). Metode Pengumpulan data penelitian kualitatif.

Rahmawati, E. R. (2015). Implementasi Penddikan Nonformal Di Desa Sikayu Kecamatan Buayan Kabupaten Kebumen. Skripsi.

Robert, B., & Brown, E. B. (2004). Bahasa Bali sebagai Simbol Identitas Manusia Bali I Made Suastra Universitas Udayana Abstraksi. (1), 1–14.

Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode Pengumpulan Data: Kuesioner. Metode Penelitian Untuk Bisnis: Pendekatan Pengembangan-Keahlian, (01), 170.

Sila, I. M. (2016). Revitalisasi Manajemen Pasraman Dalam Menumbuhkan Sikap Revolusi Mental Secara Berkelanjutan Pada Pasraman Di Desa Puhu Kacamatan Payangan. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya FKIP Universitas Dwijendra, (2085), 1–21.

Silvia Citra Linda dan Hadiyanto. (2019). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Sintaningrum, M. S. (2013). Efektivitas Penggunaan Kelompok Belajar Berbasis Sosiometri untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA N 9 Yogyakarta . Skripsi .

Suargita, I. P. P., & Sudarsana, I. K. (2019). Upaya Masyarakat Daerah Pariwisata Candidasa Kabupaten Karangasem dalam Mempertahankan Keberadaan Bahasa Bali. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 2(2), 11-19.Gulo, W. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.

Suastra, I. M. (2004). Bahasa Bali Sebagai Simbol Identitas Manusia Bali. Universitas Udayana Abstraksi. Universitas Udayana, (1), 1–14.

Subakti, Y. R. (2010). Paradigma Pembelajaran Sejarah Berbasis Konstruktivisme. 24(1), 1–23.

Sueca, I. N. (2013). Eksistensialisme Budaya Dan Sikap Adaptif Penyuluh Agama Hindu dalam Pembinaan Pendidikan di Pasraman Lombok Barat .

Sutarjo Adisusilo, J. (2016). Konstruktivisme Dalam Pembelajaran. Edunomic, 4(1), 1–25. Retrieved from http://idealmathedu.p4tkmatematika.org/wp-content/uploads/2016/01/7_Sri-Wulandari-D.pdf

Suweta, I. M. (2013). Revitalisasi Istilah Tumbuh-Tumbuhan Langka dalam Pengajaran Bahasa Bali, Sebagai Upaya Pelestarian Lingkungan Hidup (Kajian Ekolinguistik). Bumi Lestari Journal of Environment, 13(1).

Waseso, H. P. (2018). Kurikulum 2013 Dalam Prespektif Teori Pembelajaran Konstruktivisme. Ta’lim, 1(1), 59–72.

Zulela MS, Reza Rachmadtullah, Y. E. Y. S. (2017). Strategi Guru Meningkatkan Pemahaman Bacaan Melalui Pendekatan SAVI Siswa Kelas Sekolah Dasar. JPD : Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 159–168. https://doi.org/doi.org/10.21009/JPD.081.13


Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.