Tradisi Nunas Kecap Mandi Di Pura Dalem Gede Desa Pakraman Galiran Di Kabupaten Bangli (Perspektif Pendidikan Agama Hindu)

I Kadek Pande Saputra, I Ketut Sudarsana, I Gusti Ngurah Agung Wijaya Mahardika

Abstract


These problems have been examined by using several theories, namely religious theory, struktural functionalism theory, and values theory. The method was unsed in thus research was qualitativ method which the process consists of detemining the resear location, detarmining the types and the data sources,determining the research instruments, determining the data collection method by  using observation, interview, dokumen study, data analysis and presentation of  the resul of data analysis. 1) The procesion of  nunas Kecap Mandi tradition at Dalem Gede temple in Pakraman Galiran village could be described in three tages of  implementation, the first stage, the core stage, and the final stage. The frist stage in carried out the process in making Kecap Mandi. At the core stage is carried out of  nunas  Kecap Mandi procesion which this process had been begun with Nedunang Ida Bhatara tedun to pelinggih Dasar,  praying, nunas Kecap Mandi an nunas Wangsupada (Tirta). Then at the final stage is ceriied out the process of ngewaliang Ida Bhatara to Pelinggih Pengaruman. 2) The function of  nunas Kecap Mandi tradition at Dalem Gede temple in Pakraman Galiran village are pleading prosperity function, social function and education functiona. 3) The  Hindu education values contained of  nunas Kecap Mandi tradition at Dalem Gede temple  in Pakraman Galiran village are the tattwa velues, moral velues, and ceremony values.


Full Text:

PDF

References


Atmaja N. I M. (2010). Etika Hindu. Surabaya : Paramita

Adnyani, N. K. S., & Sudarsana, I. K. (2017). Tradisi Makincang-Kincung Pada Pura Batur Sari Dusun Munduk Tumpeng Di Desa Berangbang Kecamatan Negara Negara Kabupaten Jembrana (Perspektif Pendidikan Agama Hindu). Jurnal Penelitian Agama Hindu, 1(2), 225-231.

Cahyani. (2014). Tradisi Ngaturang Tetingkeb Pada Upacara Penyineban Piodalam Di Pura Hyang Taluh Desa Pekraman Tabola, Desa Sidemen, Kecamatan Sidemen, Kabupaten Karangasem.

Dewi, N. P. S. R., & Sudarsana, I. K. (2017). Eksistensi Pura Teledu Nginyah Pada Era Posmodern Di Desa Gumbrih Kecamatan Pekutatan Kabupaten Jembrana (Perspektif Pendidikan Agama Hindu). Jurnal Penelitian Agama Hindu, 1(2), 412-417.

Dewi, N. K. A. S. R., & Sudarsana, I. K. (2017). Upacara Bayuh Oton Uda Yadnya Di Desa Pakraman Sidakarya Kecamatan Denpasar Selatan Kota Denpasar. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 1(2), 384-389.

Herawan, K. D., & Sudarsana, I. K. (2017). Relevansi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Geguritan Suddhamala Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 223-236.

Koentjaraningrat. (1997). Pengantar Antropologi II (Pokok-pokok Etnografi). Jakarta: Rineka Cipta.

Neuman, W. L. (2013). Metodelogi Penelitian Sosial: Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jakarta: PT. Indeks.

Penyusun. (1978). Kamus Bali-Indonesia. Denpasar : Dinas Pengajaran Propinsi Daerah Tingkat I Bali

Sudiardana, I. N. (2012). Nilai Pendidikan Agama dalam Penggunaan Penjor Sugimanek pada Rahina Sugian Jawa di Pura Puseh Desa Pekraman Susut Kelod, Kecamatan Susut, Kabupaten Bangli. Denpasar: IHDN Denpasar

Suja, I K. (2010). Upacara Mabiaksa pada Pujawali di Pura Puaseh Desa Pakraman Jasan, Kecamatan Tegalalang, Kabupaten Gyanyar. Denpasar : IHDN Denpasasr

Sudarsana, I. B. P. (2003). Acara Agama Hindu. Denpasar : Yayasan Dharma Acarya

Sugiyono, Dr. Prof. 2012. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: ALFABETA

Sutjaja, I G. M. (2006). Kamus Bali Indonesia Inggris, Denpasar: Lotus Widya Suari dengan Universitas Udayana.

Sukadia. (2010) Sekripsinya yang berjudul Slonding Pura Ulun Danu Batur

Titib, I M. (2003) Teologi dan Simbol-Simbol Dalam Agama Hindu. Denpasar : IHDN Denpasar


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Penelitian Agama Hindu Indexed By :

 

 

Jurnal Penelitian Agama Hindu site and its metadata are licensed under CC BY-SA

web
counter