KAJIAN NILAI PENDIDIKAN AGAMA HINDU DALAM KITAB SĀRASAMUCCAYA

Asthadi Mahendra Bhandesa

Abstract


The aim of this research is to get clarity about Hinduism education values which contain in Sārasamuscaya script. The data in this research utilize technical literature study and comprehensive with interview technical. After searching data, then continue by examine the data, categories’ data and disinterment value. In this research is covered by qualitative descriptive analyze. The result of the research are founded Hinduism education values in Sārasamuccaya script that is (1) tattva education value, including belief with Ida Shang Hyang Widhi Wasa (God), belief with soul in life, belief with there are karma phala, belief with reborn (punarbhawa) the importance of reborn as the opportunity to do a good deed, a good deed or bad deed is determine reborn in the future, belief with deliverance, actually the most purpose of Hinduism is deliverance; (2) suśila education value, include wiweka in form Dasa Yama Brata doctrine, communication ethics with god in manifestation Sang Hyang Siwa-Agni (fire) also know magic sentence. Communication ethic with fellow, deservedly we always do a good deed to human, mutually help, and give donation as well as help people who on sadness or sickness. The last is ethic communication with environment by peace heart, by the way organize wealth to human; (3) ācāra education values (ceremony and tools for ceremony) are explained about people who have ability in guiding yajña ceremony


Full Text:

PDF

References


Adisusilo, Sutarjo, J.R. 2012. Pembelajaran Nilai Karakter. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Atmadja, Jiwa. 2013. Pemahaman Dan Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Hindu Di Sekolah. Makalah STKI Agama Hindu

Budiningsih, C Asri.2012. “Sumbangan Teknologi Pembelajaran dalam Meninggkatkan Kualitas Moral Kebangsaan Peserta Didik”. Pidato Pengukuhan Guru Besar, disampaikan di rapat Terbuka Senat Universitas Negeri Jogyakarta pada tanggal 11 Februari 2012.

Burhan Bungin, H.M, Prof. Dr. 2010. Penelitian Kualitatif (Kominikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik dan Ilmu Sosial Lainnya). Jakarta: Kencana.

Dantes, I Nyoman. 2008. Pendidikan Teknohumanistik (Suatu Rangkaian Perspektif Dan Kebijakan Pendidikan Menghadapi Tantangan Global). Makalah.

Dasyim, Budimansyah. 2012. Meningkatkan Budaya Damai Melalui Pendidikan Karakter. Bandung: UPI

Donder, I Ketut. 2004. Sisya Sista: Pedoman Menjadi Siswa Mulia. Denpasar: Pustaka bali Post.

Elearning Pendidikan. 2011. Membangun Karakter Religius Pada Siswa Sekolah Dasar. (Online), (http://www.elearningpendidikan.com), diakses 4 September 2012.

Endraswara, Suwardi. 2011. Metodologi Penelitian Sastra (Epistemologi, Model, Teori, dan Aplikasi). Yogyakarta: CAPS.

Faturrahman, dkk. 2012. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya

Gunawan Heri. 2012. Pendidikan Karakter (Konsep dan Implementasi). Bandung: Alfabeta.

Jirnaya, I Ketut. 2012. Potensi Guru Agama Hindu dalam Pemertahanan Bahasa dan Sastra Jawa Kuna. Sastra Jawa Kuna, 310-316..

Kemenuh, Ida Pedanda. 2012. Trikaya Parisudha Catur Prawertti. Denpasar: Penerbit ESBE buku.

Kutha Ratna, Nyoman, Prof. Dr. 2012. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lickona, Thomas. 2013. Pendidikan Karakter (Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik). Bandung: Nusa Media.

Poedjawiyatna, Prof. Ir. 2003. Etika Filsafat Tingkah Laku. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sanjaya, Putu. 2011. Filsafat Pendidikan Agama Hindu. Surabaya: Paramita

Sri-Srimad A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada. 2000. Bhagavad Gītā. Hanuman Sakti.

Suarka, dkk. 2011. Nilai Karakter Bangsa dalam Permainan Tradisional Anak-anak di Bali. Denpasar: Udayana University Press.

Suastika, I Made. 2012. Sastra Jawa Kuna Sebagai Sumber Nilai-Nilai Karakter Bangsa. Sastra Jawa Kuna, 245-263.

Subagiasta, I Ketut. 2007. Etika Pendidikan Agama Hindu. Surabaya: Paramita.

Sudartha, Tjok Rai. 2009. Sārasamuccaya (Smerti Nusantara). Surabaya: Paramita.

Sukardi, Prof, Ph.D. 2012. Metodologi Penelitian Pendidikan (Kompetensi dan Praktiknya). Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sura, I Gede. 2006. Siwa Tattwa. Denpasar : Pemerintah Propinsi Bali.

Tanu, I Ketut. 2011. Pendidikan Agama Hindu Di Tengah Masyarakat Modernisasi. Denpasar: Yayasan Sari Kahyangan Indonesia.

Tim Pendidikan Karakter Kemendiknas. 2010. Pembinaan Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama. Tidak diterbitkan.

Tim Penyusun. 2009. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi baru. Jakarta: PT Media Pustaka Phoenix.

Titib, I Made. 2003. Menumbuhkembangkan Pendidikan Budhi Pekerti Pada Anak Dalam Perspektif Agama Hindu. Jakarta: Ganeca Exact.

-----------------. 2007. Studi Agama Hindu (Masalah dan Solusi). IHDN Denpasar

Widera, I Ketut. 2013. Tesis “Model Pendidikan Karakter Dalam Gaguritan Dreman”. Denpasar: Institut Hindu Darma Negeri.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Penelitian Agama Hindu Indexed By :

 

 

Jurnal Penelitian Agama Hindu is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

web
counter